نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1958
-
الف
+

آی فیلم2 به تعامل کشورهای فارس زبانان کمک می کند

«سید رضا صائمی» نوشت: آی فیلم2 می‌تواند به نزدیکی و فهم مشترک دولت‌ها و ملت‌های منطقه کمک کند.

کانال تلویزیونی آی فیلم 2 در آستانه فرا رسیدن جشن باستانی نوروز (26 حوت / اسفند 1396) به عنوان نماد اشتراک فرهنگی و آیینی ملت های ایران، افغانستان و تاجیکستان، افتتاح شد.

در این مراسم «داکتر علی عسگری» رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، «پیمان جبلی» معاونت برون مرزی صدا و سیمای ایران، « مهدی مجتهد» مدیر شبکه آی فیلم، «ناصر حجازی فر» مدیر تلویزیون آی فیلم2 و شماری از فعالان فرهنگی و هنرمندان افغانستانی حضور داشتند.

« سید‌رضا صائمی» روزنامه‌نگار ایرانی طی یادداشتی در سایت «فرهیختگان آنلاین»  راه‌اندازی شبکه آی‌فیلم2 ، را یک ظرفیت‌سازی جدید رسانه‌ای – فرهنگی دانست که می‌تواند به نزدیکی و فهم مشترک دولت‌ها و ملت‌های منطقه کمک کند.

در این یادداشت آمده است: راه‌اندازی شبکه آی‌ فیلم2 یک ظرفیت‌سازی جدید رسانه‌ای – فرهنگی است که کارکردهای فرامتنی هم داشته و می‌تواند به نزدیکی و فهم مشترک دولت‌ها و ملت‌های منطقه کمک کند.

کانال آی‌فیلم ۲ در حالی افتتاح شد که قرار است همچون کانال‌های عربی و انگلیسی شبکه آی فیلم به صورت ۲۴ ساعته فلم و سریال‌های ایرانی را برای فارسی‌زبانان منطقه آسیای مرکزی و به‌ویژه فارسی‌زبانان دو کشور تاجیکستان و افغانستان به نمایش بگذارد.

قطعا این خبر نه فقط برای مخاطبان جدید این شبکه یا حتی مدیران و دست‌اندرکاران آن، که برای مخاطبان قدیمی آی‌فیلم و در واقع آی فیلمی‌ها هم یک خبر خوشایند است.

مخاطبانی این شبکه طی این سال‌ها چنان با این شبکه ارتباط و پیوند برقرار کرده‌اند که راه‌اندازی هر آی‌فیلمی را تولد فرزندی تازه در خانواده مشترک خود می‌دادند؛ به ویژه اینکه آی‌فیلم‌2 برای کشورهای فارسی‌زبان همسایه مثل افغانستان و تاجیکستان بوده و زبان مشترک به عنوان یک ظرفیت بزرگ ارتباطی و فرهنگی به شمار می‌رود که می‌تواند ملت‌ها و کشورهای فارسی‌زبان را به هم نزدیک‌تر کند و از طریق زبان مشترک رسانه‌ای به تعامل و همکاری متقابل آنها منجر شود.

 بدیهی است این ظرفیت همکاری با توجه به اشتراکات فرهنگی زبانی در ابعاد مختلفی قابل ردیابی است؛ بنابراین راه‌اندازی این شبکه را باید یک استراتیژی رسانه‌ای-‌ فرهنگی دانست نه صرفا راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی.

واقعیت این است که در جهان امروز سینما و فلم به دلیل ویژگی‌های سه‌گانه «هنر- صنعت-رسانه» یکی از بهترین راه های ارتباطات و مناسبات فرهنگی است که امروزه به عنوان یک ابزار مهم در دیپلوماسی فرهنگی کشورها شناخته می‌شود. 

مردم جهان از هر فرهنگ و قوم و قبیله‌ای که باشند قصه را دوست دارند و مجذوب جادوی تصویر می‌شوند. این یک ویژگی بین‌الاذهانی است که می‌تواند هنر نمایش را فراتر از کارکردهای سرگرمی به ابزار آگاهی و فهم مشترک تبدیل کند.

بر این اساس کانال آی‌فیلم2 به واسطه ماهیت نمایشی خود چه در قالب فلم سینمایی و تلویزیونی و چه سریال و مجموعه‌های دنباله‌دار از این ظرفیت استثنایی برخوردار است که به تعمیق مناسبت‌های بین فرهنگی کمک کند.

ضمن اینکه از این طریق توانمندی‌های ما در هنر هفتم در منطقه بیشتر شناخته می‌شود و سینما به یک ابزار استراتیژیک در مناسبت‌های فرهنگی تبدیل می‌شود. نویسنده معتقد است چه‌بسا آی‌فیلم2 از آی‌فیلم عربی نیز موفق‌تر باشد و وجود عنصر مشترک زبان بتواند طیف بیشتری از مخاطبان افغانستانی و تاجیکستانی را به خود جلب کند.

به عبارت دیگر راه‌اندازی این شبکه یک ظرفیت‌سازی جدید رسانه‌ای – فرهنگی است که کارکردهای فرامتنی هم داشته و می‌تواند به نزدیکی و فهم مشترک دولت‌ها و ملت‌های منطقه کمک کند.

سابقه استقبال از آثار نمایشی ایرانی در این کشورها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد سینمای ایران و هنرمندان آن در این مناطق دارای محبوبیت هستند و تاسیس این شبکه می‌تواند به گسترش و تبلیغ هنر ایرانی در منطقه نیز کمک کند.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر